وبلاگ یادداشت های امین بابایی نوشت :

امام خامنه ای

نظر 17 سال پیش رهبر انقلاب در خصوص "نرمش‌ قهرمانانه"

آیت‌الله خامنه‌ای در سال 75 در خصوص نرمش‌قهرمانانه گفتند: نمایندگان سیاسی ایران باید تیزتر از شمشیر، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند؛ عرصه سیاست خارجی میدان "نرمش‌های قهرمانانه" است اما نرمشی که در برابر دشمن "تیز" باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ مقام معظم رهبری در طول دوران رهبری و حتی پیش از آن، بر ضرورت تدبیر همراه با مقاومت بر اصول در مسائل مربوط به کار دیپلماسی تاکید داشته‌اند. 

ایشان در آخرین سخنرانی خود که در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه بود از واژه «نرمش قهرمانانه» استفاده کردند و آنرا همراه با هوشمندی و شناخت حریف، یکی از روش‌های کار دیپلماسی خواندند، به طوری که گفتند «ما مخالف با حرکت‌های صحیح و منطقی دیپلماسی هم نیستیم؛ چه در عالم دیپلماسی، چه در عالم سیاست‌های داخلی. بنده معتقد به همان چیزی هستم که سال‌ها پیش اسم‌گذاری شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در یک جاهایی بسیار لازم است، بسیار خوب است؛ عیبی ندارد، اما این کشتی‌گیری که دارد با حریف خودش کشتی می‌گیرد و یک جاهایی به دلیل فنّی نرمشی نشان می‌دهد، فراموش نکند که طرفش کیست؛ فراموش نکند که مشغول چه کاری است؛ این شرط اصلی است؛ بفهمند که دارند چه‌کار می‌کنند، بدانند که با چه کسی مواجهند، با چه کسی طرفند، آماج حمله‌ی طرف آنها کجای مسئله است؛ این را توجّه داشته باشند».