وبلاگ یادداشت های امین بابایی نوشت

سلام دوستان این مقاله رو سال گذشته درباره راهکار های ساخت خودروی کم مصرف نوشتم که بخشی از آن در مجله دانستنیها چاپ شد و امیدوارم براتون مفید باشه منتظر نظرات تون هستم !

روی تصاویر کلیک کنید

تحقیقات نشان می دهد که درصد قابل توجهی ازمشکلات آلودگی کره ی زمین معلول وسایل نقلیه است . وسایل نقلیه ای که هر لحظه ده ها تن آلاینده به جو زمین میفرستند . پس باید به فکر یک راه حل جدی بود ....

هر یک از راهکار هایی که تاکنون برای حل ین مشکل ارایه شده اند نظیر استفاده از سلول های انرژی خورشیدی و یا سوخت هیدروژن در کنار همه ی مزایایشان دارای محدودیت ها و مشکلاتی هستند . شاید بهتر باشد قبل از این که به دنبال یک منبع سوخت جدید یا یک سیستم متفاوت بگردیم . در فکر کم کردن مصرف ماشین ها از راه های مختلف باشیم .

در ادامه راهکار هایی را برای کم کردن مصرف خودرو ها می خوانید :

بهبود طراحی خودرو و آیرودینامیک بودن بدنه برای کم کردن انرژی تلف شده بوسیله مقاومت هوا

(این راهکار می تواند چیزی بین 10 تا 40 درصد از مصرف سوخت بکاهد)

استفاده از سیستم هوشمند کنترل مصرف سوخت برای انتخاب بهترین سرعت در شریط مختلف( خودرو در سرعت 90 کیلومتر 25 درصد کمتراز سرعت 120کیلومتر سوخت مصرف می کند)

تنظیم به موقع موتور و بررسی سلامت قطعات داخلی

و.....

اما از همه این ها گذشته باید به فکر تولید یک خودروی متفاوت بود ...

پیشنهاد من ساخت یک خدروی شهری هیبریدی است که در عین زیبایی و کارایی می تواند در آن واحد از دو منبع انرژی بهره ببرد.

به نظر من بهترین راهکار با بیشترین بهره وری استفاده از انرژی فوتو الکتریک و موتور هیدروژنی به طور همزمان است

اما چگونه ؟؟

به طور خلاصه می توان این خودرو را این گونه تعریف کرد :استفاده از انرژی خورشید در روز و شارژ قطعات داخلی سپس استفاده از موتور هیدروژنی در شب

سقف این خودرو با سلول های فوتو الکتریک پوشانده شده است . عمده وظیفه این سلول ها شارژ قطعات برقی داخلی و تامین انرژی اولیه لازم برای موتور هیدروژنی است و عمده وظیفه ی حرکت خودرو بر دوش موتور هیدروژنی است .

همانطور که در تصاویر نیز قابل مشاهده است تجهیزات فنی خودرو ر محفظه ای در عقب خودرو تعبیعه شده تا علاوه بر کم کردن فضای مورد نیاز به حفظ مرکز مرکز ثغل و تسهیل کنترل خودرو کمک می کند . این خودرو دارای آلایندگی صفر است و هیچ ماده مضری را به محیط وارد نمیکند . طراحی که من برای ظاهر آن در نظر گرفته ام نیز عاملی برای حفظ زیبایی و جذابیت درکنار کارایی است .

روی تصاویر کلیک کنید

یکی از نکات اصلی در طراحی یک خودرو کم مصرف آیرودینامیک بودن آن است. بدیهی است یک خودرو که نام کم مصرف را به یدک میکشد نباید مقاومت آن چنانی از خود نشان بدهد. متریال و مواد به کار رفته هم باید تا جای ممکن از مواد سبک و مقاوم ساخته شده باشد تا وزن خودرو را به حداقل برساند

نوآوری دیگری که در طرحی این خودرو در نظر گرفته شده است . نحوه کنترل آن است . در خودرو های آینده دیگر خبری از فرمان و پدال و یا مشکلاتی از قبیل گم کردن مسیر و ... وجود ندارد . یک سیستم کنترل هوشمند که روی دسته هر صندلی قرار گرفته است و محهز به سیستم موقعیت یابی می باشد این وظایف را بر عهده دارد. این سیستم میتواند بدون دخالت راننده مسیر را به صورت خودکار طی کند و اطلاعات مورد نیاز را بوسیله پروژکتور پیکو به نمایش بگذارد . به هر حال تا رسیدن به یک خوذروی ایده آل را طولانی درپیش است .....

 

این کامپیوتر مرکزی هوشمند . این سیستم تمامی مسیر ها را کنترل کرده و از مصرف بیهوده سوخت در ترافیک جلوگیری کرده و همیشه شما را به نزدیک ترین مسیر هدایت میکند.

اگر در هر یک از قطعات داخلی مثل شیلنگ سوخت و فیلتر ها مشکلی پیش بیاید شما را با خبر میکند

یکی از مهم ترین توانایی های این خودرو کم مصرف توانایی تنظیم توان ماشین است. میدانید که مصرف سوخت خودرو با دور موتور رابطه مستقیم دارد.تصور کنید در حال رانندگی در شهر هستید. سرعت شما از 60 یا حداکثر70 کیلومتر تجاوز نمی کند. پس نیازی به دورموتور بالا نیست . در واقع خودروی من با دور موتور پایین میتواند سرعت زیادی داشته باشد.

در آن جا شما میتوانید مدل صرفه جویی(رانندگی با سرعت و دور موتور کم) پر قدرت ( رانندگی در کوهستان و ..) و مدل های دیگر بسته به سفارش خریدار را اجرا کنید.

شما میتوانید با ذکر منبع و لینک از این مقاله استفاده کنید . موفق باشید!