وبلاک گل سزخ و چادر من نوشت

چندی پیش خبرنگار شبکه بی بی سی فارسی در ایران با قرار دادن عکس بدون حجاب خود در صفحه فیس بوک اقدام به راه اندازی صفحه ای تحت عنوان کمپین آزادی های یواشکی در ایران نمود.

این درحالیست که مسیح علینژاد در گفتگوی تلویزیونی با شبکه منو تو ادعا دارد که تصاویر را با اجازه اشخاص منتشر کرده و تازمانی که تصاویر را از خود اشخاص دریافت نمیکرد آنها رو منتشر نمی نمود.

حال سوال اینجاست که در فضای مجازی چگونه میتوان به هویت حقیقی افراد پی برد؟


مسیح علینژاد

کمپینی که برای فرار از کمبود مخاطب و پررنگ جلوه نمودن خود ،اقدام به عملی بی شرمانه نمود.سرقت تصاویر خصوصی.

این درحالیست که مسیح علینژاد در گفتگوی تلویزیونی با شبکه منو تو ادعا دارد که تصاویر را با اجازه اشخاص منتشر کرده و تازمانی که تصاویر را از خود اشخاص دریافت نمیکرد آنها رو منتشر نمی نمود.

حال سوال اینجاست که در فضای مجازی چگونه میتوان به هویت حقیقی افراد پی برد؟

مسح علینژاد منو تو

این خبرنگار فراری در ادامه می افزاید در خانواده ای مذهبی بزرگ شده و همواره در خانه در مقابل پدرش حجاب داشته.

مسیح علینژاد در خانه پدری

وی مدعیست هیچ قصد قبلی و غرض سیاسی در ایجاد این کمپین وجود نداشته و کاملا مردمی است،

درحالیکه شاهد ترجمه ی متن های قرار داده شده در این صفحه به زبان انگلیسی هستیم.

متن هایی که علاوه بر به تمسخر گرفتن آمال و آرزوهای زنان،از سبک نگارش یکسانی برخوردار است که حاکی از برنامه ریزی قبلی برای ایجاد محتوا و تشویش اذهان است.

این گروه که عامدانه به تحریف معنای حقیقی آزادی که همان عدم وجود مانع برای پیشرفت و رسیدن به سعادت است،پرداخته،با نگارش محتواهای به ظاهر برخاسته از دل،معنای آزادی را به باد تمسخر گرفته و آرزوهای زن ایرانی را تحقیر کرده است:

[ما اجازه داشتیم در حیاط خوابگاهمان بی حجاب راه برویم. من همیشه پس از اتمام کلاس ها مقنعه ام را در می آوردم و به باد اجازه می دادم لای موهایم بپیچد. آن گاه در رویای خودم آن طور راه رفتن را در خیابان های شهر تصور می کردم. این تنها خاطره ی شیرینی است که از خوابگاه به یاد دارم...]

 

[کافیه موقع رانندگی روسری از سرم بیفته . خیلی وقتها متوجه نمیشم , بعد که دستی به سرم میزنم و میبینم سرم نیست , خنده توام با ذوق و بچگانه ای می کنم. وقتایی که شیشه ماشین رو دادم پایین و روسری از سرم میفته , عجله ای تو دوباره سر کردنش ندارم و بالعکس از اینکه موهام هم مثل صورتم داره حس تازگی میکنه لذت میبرم . چه خوب میشه بشه همیشه انقدر راحت و آزاد بود ..... مجبور نباشی موقع رانندگی حواست هم به روسریت باشه هم به 4جهت رانندگیت .... با خیال راحت شیشه رو تا آخر بدی پایین و موهات رو باد ببره ..... اونقدر این حس رو تجربه کنی که این " حق طبیعی تو " برات عادی و طبیعی بشه .... به این میگن زندگی]

اما تصاویر استفاده شده در این کمپین به منظور ترغیب افراد برای ارسال تصاویر شخصی  غالباً جعلی و سرقتی بوده.

بطور مثال در ذیل این تصویر نوشته شده که:«برای خرید به مغازه رفتم و بدون اینکه متوجه بشم روسریم افتاد...»

حالا سؤال اینجاست که پس چه کسی از ایشان عکس گرفته؟

حضور نامحسوس سرویس های اطلاعاتی بیگانه در این کمپین نیز نکته دیگر قابل توجه است که بعد ها میتواند با تهدید به افشای تصاویر خصوصی از افراد سؤاستفاده نماید.

دوست عزیزی در زمینه اهداف پنهان این سرویس ها مقاله ای تنظیم فرمودند که در اینجا لینک شده.

در ادامه نمونه هایی از تصاویر جعلی و سخیفی که دستاویز فریب قرارگرفته اند آورده شده؛برای آنهایی که می اندیشند

 

 

الفتوشاف ماالفتوشاف و ما ادراک ماالفتوشاف

 


 

اما در پایان برای حسن ختام لازم دونستم متنی رو که واقعا از دل یک مسلمان ایرانی برآمده رو اضافه کنم:

من یک دختر مسلمان ایرانی ام


نه مخاطب خاصی دارم نه داداشی و از اینجور چیزا


اونقدر واسه خودم ارزش قائلم که 

 

جهانی را در حسرت دیدن یک تار مویم بگذارم


اونقدر پاکم که پاکی هیچ نگاهی رو نمیدزدم

 

آری من یک دختر مسلمان ایرانی ام

 

 

این عکس رو خودم گرفتم.نمایشگاه کتاب